CULTURELE EN CREATIEVE SECTOR
PACCT werkt aan richtlijnen over arbeidsvoorwaarden
'DE BESCHIKBARE MIDDELEN MOETEN EERLIJK WORDEN VERDEELD'
Tekst Jan Bos Beeld Piet Douma

NOUD VAN DE RHEE: 'DE SECTOR HEEFT INSTRUMENTEN NODIG DIE BREED WORDEN GEDRAGEN'
De positie van werkenden in de culturele en creatieve sector laat veel te wensen over. Om daar verbetering in aan te brengen hebben allerlei betrokken organisaties de handen ineen geslagen met als resultaat de oprichting van Platform ACCT: Arbeidsmarkt Culturele en Creatieve Toekomst. Het ministerie van OCW is blij met dit initiatief en zorgt voor de financiën, maar onafhankelijkheid staat hoog in het vaandel. Belangrijk onderdeel van de agenda van het platform is het programma fairPACCT dat zich specifiek richt op het verbeteren van de arbeidsvoorwaarden door middel van collectieve afspraken.
‘Kunst speelt een belangrijke rol in de samenleving, maar werkenden in de culturele sector worden zwaar ondergewaardeerd. Dat komt ook door de aard van het werk, want ze zijn bezig met het maken van kunst, dat is hun passie. Goede arbeidsvoorwaarden is niet het eerste waar ze aan denken,’ Aan het woord is Noud van de Rhee, programmamanager van fairPACCT. Zijn ambitie is om concrete richtlijnen en instrumenten te ontwikkelen die zorgen voor een eerlijker beroepspraktijk en betere arbeidsvoorwaarden. ‘De middelen waar de sector over beschikt moeten zorgvuldig en eerlijk worden verdeeld’, licht Van de Rhee toe. ‘Daar hebben we instrumenten voor nodig die breed worden gedragen.’ Het creëren van draagvlak speelt dan ook een belangrijke rol in het proces om tot richtlijnen te komen. Per discipline wordt aan breed samengestelde ketentafels gesproken over alle aspecten die binnen die sector rond de arbeidsvoorwaarden spelen. ‘Er zijn bijvoorbeeld tafels voor klassieke muziek en audiovisuele producties, maar ook voor archeologie en literaire festivals’, somt Van de Rhee op. ‘Iedere tafel heeft ongeveer vijftien deelnemers die bij elkaar het hele werkveld vertegenwoordigen, van werkgevers en FNV tot de vakopleiding en andere beroepsverenigingen. Zij discussiëren over welke richtlijnen nodig zijn om de arbeidsvoorwaarden te versterken en hoe die er uit zouden moeten zien.’ Het streven naar een breed draagvlak betekent dat er veel en stevig vergaderd moet worden, voor veel deelnemende kunstenaars geen dagelijkse kost. Toch is er veel animo. ‘De sector wil hier echt graag mee aan de slag’, constateert Van de Rhee tevreden. ‘We zijn er dan ook in geslaagd om de juiste mensen aan die ketentafels te krijgen. En wie daar behoefte aan heeft kan een training in gespreksvaardigheden volgen. Dat kan via de Creatieve Coalitie, een samenwerkingsverband van tientallen organisaties in de culturele sector, waaronder de FNV.’
Kernwaarden
Het programma fairPACCT ging in november 2021 van start en ontleent zijn naam aan de Fair Practice Code, het algemene gedragskader voor het werken in de culturele en creatieve sector. ‘Dat is de kapstok waaraan we onze activiteiten ophangen’, licht de programmamanager toe. ‘Na de ingrijpende bezuinigingen in 2011 is de sector zich sterker gaan organiseren en dat heeft geleid tot de Fair Practice Code. Daar bouwen wij op voort, wij maken de code concreet voor specifieke subsectoren. Aan de tafel voor audiovisuele producties praten we bijvoorbeeld over wat onder een aanvaardbare draaidag moet worden verstaan en of dat in een normering is vast te leggen. Bij popmuziek denken we na over een tool waarmee objectief kan worden vastgesteld in hoeverre je een professionele muzikant bent en dus aanspraak kunt maken op de bijbehorende gage. Maar het gaat niet alleen over tariefstelling, de Fair Practice Code gaat over veel meer, onderlinge solidariteit, rechtvaardige verdeling van middelen en opbrengsten en spreiding van risico’s spelen ook een rol. Al die kernwaarden proberen we te vertalen in concrete instrumenten.’

'WE ZIJN ER IN GESLAAGD DE JUISTE MENSEN AAN DE KETENTAFELS TE KRIJGEN'

'DE SECTOR HEEFT RECHT OP PROFESSIONELE ARBEIDS-VOORWAARDEN'
De foto's zijn gemaakt tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van het Platform ACCT die plaatsvond op 3 november in Zwolle en dit keer in het teken stond van het programma fairPACCT.
Zzp’ers
FairPACCT richt zich sterk op de zzp’ers in de sector. ‘Ongeveer zeventig procent werkt als zelfstandige, dat is veel meer dan in andere sectoren’, weet Van de Rhee. ‘Velen kiezen daar bewust voor, zij willen helemaal geen vast dienstverband. Op hen ligt het accent. Het platform heeft ook aandacht voor schijnzelfstandigheid, maar daar richten andere programma’s zich op. Sectoren waar een cao van toepassing is kennen een vaste structuur en een regelmatig overleg tussen sociale partners, zo’n infrastructuur kent de cultuursector als geheel niet. En als er wel een cao is, zoals voor orkestmusici, dekt die lang niet alles. Veel musici werken naast hun baan in een orkest ook als zzp’er, bijvoorbeeld door les te geven of ze spelen in een projectorkest, zij hebben er baat bij wanneer we ook voor die beroepspraktijk duidelijke richtlijnen weten te ontwikkelen.’
Kantelpunt
Noud van de Rhee en zijn team hebben tot eind 2024 de tijd om uitvoering te geven aan het programma. Een strakke deadline, waar hij vooral de voordelen van inziet. ‘We hebben drie jaar de tijd gekregen, dat is eigenlijk wel een mooi periode. Er mag ook best wat druk op zitten.’ Meer zorgen maakt hij zich over de periode na 2024. ‘Dan moeten de richtlijnen waar we met z’n allen afspraken over hebben gemaakt, zijn geborgd, dat is best een uitdaging. Waar we mee bezig zijn mag geen tijdelijke oprisping zijn, ik hoop dat als dit programma eindigt de gesprekken in de sectoren gewoon doorgaan. Dat is nodig om de richtlijnen over de arbeidsvoorwaarden ook in de toekomst te verankeren en verder te ontwikkelen. Daar zullen de nodige kosten en inspanningen aan verbonden zijn, dus de sector moet nadenken over een manier om dat op te pakken. Daar denken we binnen het programma natuurlijk over mee. Werkenden in de culturele en creatieve sector hebben recht op professionele arbeidsvoorwaarden, ze zijn per slot van rekening niet bezig met hun hobby. Het zou mooi zijn wanneer fairPACCT in die professionaliseringsslag een kantelpunt kan zijn.’
Kijk voor meer informatie over het Platform Arbeidsmarkt Culturele en Creatieve Toekomst en het programma fairPACCT op www.platformacct.nl
De Fair Practice Code is hier te vinden en hier kan contact worden opgenomen met de Creatieve Coalitie.

'DIT PROGRAMMA MAG GEEN TIJDELIJKE OPRISPING ZIJN'
FNV AAN TAFEL BIJ KETENTAFELS
Binnen het programma fairPACCT zijn voor de volgende sectoren ketentafels actief:
- Popmusici
- Archeologie
- Klassieke musici
- Film Audiovisuele Productie
- Kunstprofessionals in Cultuureducatie en Amateurkunst
- Literaire festivals en manifestaties
- Marketing- en communicatieprofessionals in cultuur
Bestuurders van de FNV doen mee aan verschillende ketentafels, onder andere die voor Klassieke musici en Film Audiovisuele Productie, en brengen hun expertise in op terreinen als functiewaardering. Een ketentafel voor Ontwerpers is in oprichting. Mist u een sector en wilt u bijdrage aan de oprichting van een nieuwe ketentafel, neem dan via de website contact op met het Platform.