KORT NIEUWS


JAMES BOND REDT DE BIOSCOPEN

Het afgelopen jaar is voor de bioscoopbranche minder desastreus verlopen dan je op grond van de pandemie zou verwachten. Een topjaar was het natuurlijk niet, maar in de zomer werd ondanks de 1,5 meter-maatregel een bezetting bereikt van 70 procent in vergelijking met 2019.

Vanaf september gold de coronapas en hoewel dat even wennen was zaten de zalen vanaf dat moment doorgaans vol. Redder in nood was James Bond met ‘No Time To Die’ die op 30 september – na meerdere keren te zijn uitgesteld – eindelijk in première ging.

Hoewel de kritieken soms niet mals waren, trok het publiek massaal naar de 27ste Bondfilm. Voor Jean Mineur Mediavision, het bedrijf voor bioscoopreclame was oktober 2021 qua omzet zelfs de beste oktobermaand ooit.


GROOT TEKORT AAN KRANTENBEZORGERS

Het chagrijn aan de ontbijttafel neemt toe nu steeds vaker de krant onbezorgd blijft. De krappe arbeidsmarkt raakt ook het baantje waar iedere miljonair zijn loopbaan mee is begonnen: er zijn veel te weinig krantenbezorgers. Het is een landelijk probleem, van het Limburgs Dagblad tot het Dagblad van het Noorden, allemaal slaan ze alarm.

De uitgever NDC Mediagroep is een campagne gestart om bezorgers te werven. Het koude jaargetij helpt daarbij niet, zeker niet omdat van krantenbezorgers wordt verwacht dat ze al rond 04.00 uur uit de veren gaan. De verdiensten van ongeveer negen euro per uur vergoeden dat ongemak kennelijk onvoldoende.

Uitgevers zoeken de oplossing ook in het meer bundelen van bezorgdiensten, bijvoorbeeld met het rondbrengen van reclamefolders.


MUSEUM BOOIJMANS STELT DEPOT OPEN

Een wereldprimeur noemt Museum Booijmans het zelf: voor het eerst stelt een kunstmuseum zijn depot open voor het publiek. Nadat het oude depot door wateroverlast onbruikbaar was geworden, ging in maart 2017 de eerste paal de grond in voor het nieuwe onderkomen voor de bijna 150.000 objecten die het museum in bezit heeft.

Op 5 november opende Koning Willem-Alexander het bijzondere gebouw, pal naast het Museum dat als gevolg van een ingrijpende renovatie zelf langdurig gesloten is. Daar waar een museum hoogstens 10 procent van zijn bezit tentoonstelt, maakt Booijmans in één klap alle kunstwerken toegankelijk.

Bovendien krijgt het publiek een kijkje achter de schermen en kan het getuige zijn van alle museale werkzaamheden die een rol spelen bij het conserveren en restaureren van kunstwerken. Het depot blijkt in een behoefte te voorzien, een bezoek moet lang van te voren worden gepland en het museum heeft de openingstijden inmiddels verruimd.


NIEUWE OMROEPEN IN DE STARTBLOKKEN

Volgend jaar wordt het publieke omroepbestel uitgebreid met twee nieuwe omroepen. De tegenpolen Omroep ZWART en Ongehoord Nederland (ON!) zijn er allebei in geslaagd om 50.000 betalende leden achter zich te krijgen en hebben een voorlopige licentie verworven.

Omroep ZWART beoogt meer diversiteit en minder eenvormigheid te laten zien en ON! staat ‘voor pluriforme meningen en trots op Nederlandse waarden, geschiedenis en toekomst’.

De nieuwe omroepen zijn al aan het warmdraaien op social media en internetradio. Een precieze datum waarop de aspirant-omroepen met hun uitzendingen beginnen op radio en televisie binnen het publieke bestel is nog niet vastgesteld.

Deel deze pagina